I juni 2024 inviterte vi kaffebønder, produsenter og eksportører fra hele verden, til lille Ryen i Oslo. Målet var enkelt, men viktig: Å styrke samarbeidet gjennom direkte handel og skape dypere forståelse for den komplekse veien fra bønne til kopp.
Direkte handel – mer enn bare handel
Solberg & Hansen har i 145 år hatt som mål å være døråpner for verdens beste kaffekopp, og vårt viktigste verktøy i denne prosessen er direkte handel. Det handler ikke bare om kjøp og salg, men om å bygge sterke relasjoner med bønder og produsenter verden over.
Da World of Coffee, Europas største kaffemesse, skulle avholdes i København i juni 2024, så våre kaffe-innkjøpere Morten Sletten og Alexander Scheen Jensen at det kunne være mulig å oppnå en drøm de har hatt i mange, mange år: Å invitere alle produsenter og eksportører vi har relasjoner med, til Oslo. Mange av disse produsentene hadde allerede planlagt å reise til København, og når du først har reist fra for eksempel Sør-Amerika til Skandinavia, er veien kort til Oslo.
Vi inviterte dem til kaffebrenneriet vårt på Ryen i Oslo noen dager i forkant av kaffemessen i København. Målet med besøket var å åpne dørene for en dypere samtale om kaffeproduksjon og de utfordringene som bønder står overfor i dag.
Deltakere fra hele verden
Hele 21 bønder, produsenter og eksportører takket ja til å reise hele den lange veien til Oslo.
• Ashok og Rohan Kuriyan fra Balanoor Plantations i India.
• Jacob Mammen fra Badra Estates i India.
• Mammen Mappillai fra Devon Estates i India.
• Diego Baraona fra Los Pirineos i El Salvador.
• Roberto Dada fra La Cubana i El Salvador.
• Betty Leiva fra Vides58 (La Bolsa) i Guatemala.
• Genaro Batres fra Servex Coffee i Guatemala.
• Benjamin Paz fra Sao Vicente i Honduras.
• Hernán Vergara fra Racafé i Colombia.
• Leomar Sanchez fra Cerro Blanco i Peru.
• Michael Montalvan Tineo, Fernando Romero og Eistein Córdova Carrasco fra Chirinos i Peru.
• Cristiano Ottoni, Fernanda Garcia og Dayane Soares fra Bourbon Specialty i Brasil.
• Jean Jacques fra Rwanda Trading Company i Rwanda.
• Robert Whitwam, Lydia Mwangi og Kennedy Keya fra Dormans Coffee i Kenya.
Ett felles språk: Kaffe
I to dager ble kaffe, erfaringer og smaksopplevelser delt mellom produsenter som hadde reist fra alle hjørner av kloden til Norge. Kaffebønder fra Sør-Amerika og Asia møttes ansikt til ansikt – bønder som vanligvis er adskilt av kontinenter og verdenshav. De fikk en unik mulighet til å cuppe hverandres kaffe, og diskutere smak, teknikker og utfordringer rundt foredling av kaffe.
Arrangementet på Ryen viste seg å være mer enn bare en samling – det ble en plattform for læring. Bønder oppdaget sine egne kaffesekker med råkaffe på råvarelageret på Ryen, og lærte av hverandres metoder for å lagre og transportere råkaffe. De så hvordan deres råkaffe ble pakket og håndtert på brenneriet, og hvordan våre kaffebrennere bruker tid på å utvikle brenneprofiler for hvert enkelt kaffeparti.
På dag to tok vi også med oss alle produsentene på et besøk i Solberg & Hansens konseptbutikk i Mathallen i Oslo. Der oste det av stolthet da bøndene fikk se hvordan våre baristaer brygget deres kaffe, og de fikk smake sine egne kaffepartier håndbrygget med kjærlighet.
– Det er det beste brygget jeg har smakt! utbrøt Hernán Vergara fra Colombia da han fikk smake på sin koffeinfrie kaffe fra Inza, brygget med barista Martins helt spesielle metode for akkurat denne kaffen.
Ved siden av Hernán satt Leomar Sanchez stolt som en hane mens han fulgte med på at kaffen fra hans økologiske familiegård i Peru ble brygget.
Språkbarrierer stoppet ingen av dem, til tross for at noen kun snakket spansk og andre bare forstod litt engelsk. Vi hadde ett felles språk: lidenskapen for kaffe.
– Hadde ikke vært mulig uten direkte handel
I løpet av de to dagene på Ryen ble det klart at direkte handel handler om mer enn økonomiske transaksjoner. Det handler om å bygge tillit, utveksle erfaringer og sikre at kaffebønder verden over får de beste forutsetningene for å produsere kvalitetskaffe. Gjennom dialog, samarbeid og åpenhet, skapes det et fellesskap på tvers av kulturer og kontinenter.
– Uten direkte handel ville vi aldri hatt de gode relasjonene som gjorde det mulig å invitere bøndene hit til Norge, forteller daglig leder Bengt Ove Bitnes Hagen.
– Vi er utrolig takknemlige for at de har tatt seg tid til å reise den lange veien, og ikke minst for alt vi har lært av hverandre.
Besøket her på brenneriet på Ryen er et symbol på hva direkte handel kan oppnå. Når bønder, produsenter og eksportører møtes på denne måten, får de anledning til å vokse sammen og sikre at verden kan nyte en enda bedre kopp kaffe.