Med kjærlighet for fart og spenning har den unge utforsyklisten møtt på flere utfordringer som følge av skader. Vi har tatt en prat med Simen Smestad hvor vi oppsummerer 2019 og ser frem mot en bra sesong i 2020. Solberg & Hansen er stolt samarbeidspartner, og sørger for at det aldri er tomt for kaffe før en viktig konkurranse eller mens det restitueres.
Når startet du med utforsykling?
Jeg prøvde utforsykling for første gang da jeg var rundt 12-13. På den tiden kjørte jeg motor trial, men valgte senere utforsykling siden jeg likte mer fart og spenning.
Hva er din favorittløype? Hvilke konkurranser liker du best?
Favorittløypen min er verdenscupløypa i Val Di Sole, Italia. Den er brattere og vanskeligere enn noen annen løype jeg noen gang har kjørt, og alle løyper i Norge er barnemat i forhold. Det er også sinnsykt store mengder med folk der under verdenscupritt, som er veldig kult når man kjører.
Jeg liker best verdenscuprittene. Her er de vanskeligste løypene og de beste rytterne. Verdenscupen er det høyeste nivået det finnes i utforsykling, og er veldig spesielt å kjøre siden man kan sitte i heisen med flere av idolene dine. Jeg har ikke fått kjørt så mange verdenscupritt som senior enda, på grunn av en skade. Men da jeg var junior hadde jeg noen gode ritt i cupen.
Hva er høydepunktet fra 2019-sesongen?
2019-sesongen min ble ganske amputert på grunn av en skulder- og kneskade, men høydepunktet må være NM i Hafjell. Da fikk jeg en 3.plass, som var overraskende med tanke på at kroppen ikke fungerte som den skulle. Det er også veldig gøy å kjøre på hjemmebane.
Fortell litt om fjorårets utfordringer med skader og operasjoner?
I april var jeg i Slovenia for å sykle årets første verdenscup. På den siste treningsturen hadde jeg et fall hvor jeg landet rett på skulderen min og jeg merket med en gang at noe var galt. Det ble ikke noe verdenscup den helgen, så jeg dro hjem for å finne ut av skaden. Da jeg kom hjem fra reisen begynte jeg å få store smerter i kneet også. Det tok lang tid å finne ut av hva de to skadene var. Ingen fysioterapeuter eller leger fant ut av det, så jeg fikk bare beskjed om å hvile og se om det ble bedre. Sommeren gikk og det ble ikke bedre. Jeg fikk til slutt operert kneet i november og skulderen i begynnelsen av januar. Begge operasjonene var vellykkede, men det tar litt tid før jeg er tilbake på sykkelen. Jeg fikk høre at kneet mitt kunne ha vært karrieretruende, men nå vet jeg at det blir bra, så jeg er fornøyd. Jeg er tålmodig, men jeg gleder meg veldig til å være tilbake på sykkelen som forhåpentligvis er til sommeren.
Hvordan har du fått tida til å gå mens du har vært sengeliggende?
Det lurer jeg også på… Men i starten klarte jeg å jobbe, så jeg jobbet på G-sport på kveldene. Dagene brukte jeg til å trene det jeg kunne. Men når man har en vondt skulder og et vondt kne er det ikke stort man kan gjøre som føles som trening. Det har blitt noen kaffekopper det siste året for å si det sånn! Når jeg var sengeliggende etter operasjoner har det vært Netflix og Playstation som har vært redningen, men jeg blir veldig rastløs av å ikke trene!
"Det har blitt noen kaffekopper det siste året for å si det sånn!»"
Simen Smestad
Hva er dine håp og mål for 2020-sesongen?
Jeg har ikke så mange resultatmål med tanke på at jeg er på vei tilbake fra skade, men jeg har både håp og mål om å få syklet ritt for treningens skyld. Det største målet er å komme seg tilbake på sykkelen og ta igjen verdifull tapt tid. Jeg får heller forlenget sesongen i år, så jeg tar det som det kommer. Jeg gleder meg bare til å kunne sykle igjen.
Hvordan oppsto din interesse for kaffe? Hva kom først av sykling og kaffe?
Sykling kom først av kaffe og sykling! Da jeg var yngre syntes jeg det var teit at voksne kunne være så avhengige av en svart og varm drikke, så jeg hadde ingen planer om å bli sånn! Jeg har alltid syntes kaffebønner lukter utrolig godt, men da jeg smakte kaffe de første gangene skjønte jeg ikke at man kunne synes det er godt. Årene gikk og jeg husker vi var på reise med landslaget i Østerrike. Vi var trøtte en morgen fordi vi stod opp veldig tidlig, så da blandet vi kaffe, melk og sjokoladepulver for å se om vi våknet mer. Det funket! Og det smakte ganske godt. Etter hvert drakk jeg kaffen med kun melk og til slutt uten noe i. Nå har jeg blitt akkurat sånn jeg ikke skulle bli; avhengig av en svart og varm drikke. Takket være Solberg & Hansen har jeg fått vært på kaffekurs og har blitt veldig mye mer bevisst på hvordan kaffe kan smake. Kaffe er nå en del av hverdagen og er en av de små høydepunktene i dagen. Sykling og kaffe er som hånd i hanske, det passer godt sammen. De fleste syklister er glade i kaffe!
"Takket være Solberg & Hansen har jeg fått vært på kaffekurs og har blitt veldig mye mer bevisst på hvordan kaffe kan smake. Kaffe er nå en del av hverdagen og er en av de små høydepunktene i dagen!"
Simen Smestad
Hvilken kaffe har du drukket i dag? Hva er din favorittkaffe?
Jeg har en kopp med vinterkaffe fra Colombia foran meg i skrivende stund. Min favorittkaffe må være Yellow Honey El Tacho eller Red Roney San Antonio fra Costa Rica. Da jeg fikk smake de to typene hadde jeg ikke helt klart for meg hva slags type kaffe jeg likte best, og det gjør jeg egentlig ikke i dag heller, men jeg husker jeg syntes de to var så sinnssykt gode. De hadde begge en god ettersmak som jeg elsket. Red Honey som er tørket med mye fruktkjøtt har veldig mange gode smaker og er noe av den beste kaffen jeg har smakt. Skulle ønske det var del av sortimentet hele året!
Hvordan brygger du helst kaffen din?
Jeg brygger helst med Aeoropress og Wilfa-kvernen min, det er sånn jeg kan utforske forskjellige bryggemetoder og smake forskjell på kaffen jeg selv brygger. Jeg føler meg fortsatt som en nybegynner, selv etter to år med Aeropressen, for det er så utrolig mange måter å gjøre det på. Det føles også mer spesielt etter man har brukt litt tid på å brygge seg en kopp. Hjemme har vi også en kaffemaskin som kom med kjøkkenet, denne blir også ofte brukt hvis jeg ikke har tid til å brygge selv. Det har gått mange poser med Solberg & Hansen-kaffe hjemme!
Pleier du å ha med deg egne kaffebønner og bryggeutstyr på tur?
Ja! Jeg har alltid med flere poser bønner og bryggeutstyret mitt på tur når jeg kjører bil, det blir litt mer vanskelig hvis jeg må fly. Som regel kjører jeg bilen min på tur i Europa, da bor jeg ofte på campingplass for å spare på kostnadene. Ingenting er som å sitte i teltet utenfor bilen med en nybygget kopp Solberg & Hansen kaffe ett eller annet sted i Europa!