Solberg & Hansen har fått ny logo, ny visuell identitet og ikke minst helt nytt design på kaffeemballasjen. Målet har vært å skape en sterkere historie rundt kaffen vår og dele kunnskapen vi har om råvaren, opprinnelse, smak og bærekraft. Vi vet at kvalitet henger sammen med, og fører med seg, et levedyktig jordbruk med omsorg for mennesker og natur, og at det er med på å sette spor som får betydning. Dette håper vi å formidle, gjennom design, historiefortelling og selvfølgelig - verdens beste smaker.

Med historien i ryggen

Siden 1879 har Solberg & Hansen jobbet med å finne verdens beste råvarer og foredle dem til ferdige produkter som fremmer kvalitet og smak på best mulig måte. All erfaringen har gitt oss en unik kompetanse.

Måten vi handler kaffe på, direkte handel, er en av de beste handlemåtene for bærekraftig kaffe. Gjennom reiser har vi knyttet relasjoner til kaffebønder og leverandører over hele verden, og historiene bak produktene våre er unike.

Ved å bruke det beste av gammelt håndverk og det ypperste innen ny teknologi i vårt brenneri på Ryen i Oslo, har vi bevist at vi leverer høy kvalitet og den samme gode smaken, over tid.

Til kvalitetsbevisste kaffedrikkere

Når vi nå går inn i høsten 2020 er tiden inne for å forsterke hva Solberg & Hansen står for. Det har skjedd mye innen kunnskap, forståelse og verdsettelse av spesialkaffe i Norge det siste tiåret.

Kaffebarene er for lengst etablert som en høyt elsket hverdagsglede for mange, og at nordmenn er et av verdens mest kaffedrikkende folk er en sannhet uten modifikasjoner. Kvalitet står fortsatt svært høyt når det gjelder vår daglige kaffekopp, og det er vi glade for. Samtidig vokser kunnskapen og nysgjerrigheten blant konsumentene. Vi vil gjerne dele enda mer av det vi har lært om kaffe, gjennom 140 år som kaffeinnkjøpere og kaffebrenneri.

Kunnskap om kaffens opprinnelse

Våre kunder er blant verdens mest kvalitetsbevisste kaffedrikkere, og for dere ville vi dermed gi det grafiske uttrykket vårt, og måten vi forteller historiene våre på gjennom design, tekst og emballasje, en oppdatering. Vi har ønsket å dele mer kunnskap om produktene våre, samt gi en tydeligere navigasjon i vårt innholdsrike utvalg.

Vi vet at hver kaffebønne har en historie. Om naturen og landet de kommer fra. Om familiene som dyrker dem. Om hvordan de håndplukkes og tørkes. Og om hvordan de foredles av dedikerte fagfolk. Med kunnskap til opprinnelsen i fokus, har vi derfor hentet inspirasjon fra vår tradisjon, håndverk, reiser og smakene vi omgir oss med, til den nye visualiseringen av vårt kaffesortiment.

Direkte handel gir bærekraft

Kaffe skal ikke bare smake godt, den skal gjøre godt. Direkte handel er en av våre viktigste oppgaver og gjelder alle våre kaffeinnkjøp. Våre innkjøpere jakter verden rundt etter den beste kaffen, og besøker alle land vi handler kaffe fra. Flere av kaffenavnene våre har lang historikk hos oss og når vi møter nye, dedikerte kaffebønder er det en glede når deres kaffe treffer vårt kvalitetskrav.

Ved å knytte gode relasjoner med våre kaffebønder, gir vi rom for langvarige samarbeid. Forutsigbarhet og rettferdige priser skaper trygghet for hele samfunn. Det bidrar vi til bedre velferd, sosiale forhold og skolegang for mange mennesker. Det gir en ekstra dimensjon til kaffekoppene vi drikker hver dag, som er verdt å ta med seg.

Opplev verdens kaffesmaker

Når kaffen ankommer vårt brenneri på Ryen, skreddersyr vårt ekspertteam på brenneriet egne brenneprofiler til hver kaffe, slik at hver kaffes smakspotensiale utnyttes til det fulle. På den måten opplever vi at kaffebønnens historie kommer frem i koppen, med dens beste smak som resultat.

Der vi vet hva som gjør en kaffe god, vet du best hva du liker. Kaffe byr på et mangfold av smaker, og det er en hel verden å utforske. Uansett hva du liker, eller om du liker litt alt, har all vår kaffe noe til felles: de er spesielt utvalgte fra de beste dyrkeområdene i verden.

Det store bildet

Å være opptatt av det store bildet har gjort oss til kaffepionerer, både i Norge og internasjonalt. Vi har lært at vi aldri blir utlært. Det ønsker vi heller ikke å bli. Vår drivkraft er å stadig oppdage nye måter å gi deg verdens beste kaffe på og vi håper du liker vårt nye design.